RAMMER HVOR ORD IKKE RÆKKER
Q&A

RAMMER HVOR ORD IKKE RÆKKER

Musikteater Næstveds leder om forestillingen der blev udsat, gode minder og byens stærke musicaltraditioner
29. juni 2020
Foto: Christian Ehlers
Fra Nordjylland til København, via London. Kristian Studsgaards karriere har bevæget ham rundt i scenelivets landskab. I dag er han underviser og afdelingsleder på Talentskolen, samt instruktør og koreograf i Musikteater Næstved. Coronakrisen ramte bredt og således også scenelivet. Derfor måtte Musikteater Næstveds kommende forestilling Catch Me If You Can udsættes til december.
kristian studsgaard QA RIDER 2020 (1)(1)

Fra Nordjylland til Londons scener

- Hvordan kom du ind i musicalverdenen?
Som barn var jeg altid med i skolekomedier og diverse amatøropsætninger og var med i Frederikshavns Gymnasiums Teaterforening, så det lå lidt i kortene at jeg skulle noget med teater. Det var dog først da jeg kom til London at jeg opdagede dansen, og lidt sent som 19-årig. Jeg startede med at tage klasser i streetdance, jazz og ballet på Pineapple Dance Studios i London, hvor jeg dansede i et par år. Min underviser rådede mig til at søge ind på en musicaluddannelse i London og som 22årig kom jeg ind på The Musical Theatre Course på The London Studio Centre, en af Londons top musicaluddannelser. Efterfølgende har jeg nok medvirket i omkring 50 professionelle forestillinger, bl.a. på Det Ny Teater, og senest i musicalen ’GHOST’ i Tivolis koncertsal i 2019.

- Hvad er dit første minde om en musicaloplevelse?
Mine allerførste minder om musicals som barn, var diverse musicalfilm fra 30’erne og 40’erne, ’Meet Me In St. Louis’, ’42nd Street’, ’An American in Paris’, ’Singin’ in the Rain’’ og ’Stormy Weather’, med Judy Garland, Kathrine Dunham, Ginger Rogers, Fred Astaire og Gene Kelly. Senere kom rock musicals som ’Tommy’, ’Hair’ og ’The Wiz’. Så det var i høj grad gennem TV jeg stiftede bekendtskab med genren. De første rigtige scenemusicals jeg så var ’Les Miserables’ og ’Miss Saigon’ i London i 80’erne.

"Kald mig gammelkommunist, men der er ikke noget smukkere end en opgave der kræver, at man tilsidesætter sine egne behov til fordel for gruppens og det fælles projekt"

- Hvis du skulle vælge, hvad er så det allerbedste ved musicals?
Musicalgenren er utrolig bred og spænder lige så vidt som skuespil og filmgenren, fra det lette, morsomme og rent underholdende til det mere dybe og reflekterende.

Men det musicals kan, som er helt unikt, er at kombinationen af sang, musik og skuespil, når det bliver gjort godt, kan ramme dig helt inde i sjælen på en måde som blot ord ikke altid formår. Det kan suspendere den intellektuelle vurdering og give en oplevelse der transcenderer form og engagerer alle sanser og følelser. Ud fra den deltagendes perspektiv, kan det at arbejde med musical virkeligt noget på alle parametre. Udover at udvikle kunstnerisk talent er det at sætte en musical op en kæmpe udfordring som kræver et enormt engagement fra alle medvirkende. Et projekt som ’CATCH ME IF YOU CAN’ kræver disciplin, dedikation, flid og lysten og viljen til at løfte i flok. Kald mig gammelkommunist, men der er ikke noget smukkere end en opgave der kræver, at man tilsidesætter sine egne behov til fordel for gruppens og det fælles projekt. Det er utroligt vigtigt for de unge mennesker at være med i noget der i princippet er større end det enkelte medlem.

-Næstved markerer sig i disse år som en rigtig ”musicalby” – hvordan er Næstved endt her?
Næstved har i mange år haft musicalforeningen ’Sceptor’ på hvis skuldre Musikteater Næstved i høj grad står på, samt et rigt kommunalt ungdomstilbud med musikskolen og ungdomsskolens drama- og dansehold. Næstved Gymnasium og HF sætter hvert år en teaterkoncert op, så for mange af de unge er det ikke et ukendt format.
Da Talentskolens Scenekunstlinje i 2015 blev delt i en Musical og en Skuespil linje, formåede vi at få en masse meget dygtige undervisere til Næstved, bl.a. Silas Holst, og pludselig kom der via de attraktive undervisningstilbud, en del udenbys elever til Næstved. Gennem Musikteater Næstveds samarbejde med Talentskolen og Grønnegades Kaserne Kulturcenter, har vi formået at skabe rammer for og økonomi til både at levere nogle meget seværdige musicals hvor der er skruet op for Broadway-faktoren, samt at levere et meget attraktivt talentudviklings program som til dato har fået fire af vores medlemmer sendt videre på en international scenekunstnerisk uddannelse.
Og så har vi i Musikteater Næstved efterhånden fået samlet et ret skønt og dedikeret kreativt team af designere, teknikere og instruktører, der arbejder ret effektivt sammen. Og talentudviklingen er bred. Alene på det orkestermæssige talentudvikler vi hvert år dygtige unge mennesker som bliver udfordret maksimalt med yderst kompliceret nodemateriale. Og så har musicals jo i lang tid på landsplan været den mest populære og sete scenekunstform. Og der er intet der tyder på at det ændrer sig foreløbigt. Forhåbentligt heller ikke med Corona.

Fang mig hvis du kan

- Musikteater Næstveds næste forestilling Catch Me If You Can blev pga. corona udsat fra foråret til december. Hvad har det haft af konsekvenser for jer?
Det har haft en del konsekvenser. Blandt andet at flere af de tredje års elever der skulle have været med i forestillingen, nu skal videre i deres liv og derfor skal erstattes med andre. Så der bliver en del ekstraprøver. Alene på kostumefronten kan det gå hen og blive en uventet ekstraudgift. Heldigvis har vi lige optaget 8 nye meget dygtige elever på Talentskolens Musicallinje som med det samme bliver ’sluset’ ind i forestillingen, så vi er fuldt ud parate til at levere det produkt vi havde planlagt til december. Alle vores samarbejdspartnere har været utroligt forstående, og det er lykkedes os at få gen-engageret alle mand fra lys- og lydteknikere, musikere, set-designere osv., og det er vi utroligt glade for.

- En Hollywoodfilm der bliver genfortalt som musikteater kan være svært at forestille sig. Hvad kan publikum se frem til?
Det er ikke et helt ukendt koncept at en Hollywood film bliver til en musical. Faktisk har samtlige vores produktioner ’FAME’, ’LEGALLY BLONDE’ og ’9-5’ startet deres liv som en film.

Den oprindelige historie fra filmen, som for øvrigt bygger på en virkelig historie, er i store træk bevaret, men musicalmediet kan noget som film ikke kan, og på den måde er det lykkedes komponisten at skabe øjeblikke i sceneversionen, som på mange måder udvider den oprindelige fortælling. Hele musikuniverset er bygget op omkring popmusik fra 60’erne, bl.a. swingmusik og ’crooner’-jazz. Det giver forestillingen en umiskendelig auditiv stemningsoplevelse som i høj grad er med til at etablere den helt specielle atmosfære fra de tidligere 60’ere, fra før verden ’gik af lave’. Med især danse-elementet genskaber vi den tids populære ungdoms Tv-programmer som ’HULLABALOO’, der var med til at udbrede musik og mode til unge mennesker på verdensplan. En stil som bare er megalækker!

- Hvilken musical har inspireret dig allermest?
I min måde at instruere og koreografere på, kigger jeg altid til udlandet. Jeg er selv uddannet i den engelske musicaltradition og har været heldig at arbejde med nogle ret store kanoner indenfor den internationale musicalverden, og selvfølgelig bliver man præget og inspireret af dem i forhold til den måde man arbejder på.

Jeg kan nævne SÅ mange instruktører og forestillinger som inspirerer mig, men skal jeg vælge blot en, må musicalen WICKED stå som en af de oplevelser der forener alle elementer og får tingene til at gå op i en højere enhed; fantastisk musik og sang, enestående design og kostumer, fænomenal lyssætning, banebrydende dans samt en smuk og vigtig historie. Jeg havde fornøjelse af selv at være med i den danske udgave af WICKED på Det Ny Teater i 2011 og har set den en 7-8 gange i London. Måske får vi mulighed for at sætte den op engang. Det ville være ret fantastisk!!

Musikteater Næstved spiller Catch Me If Can i december 2020.

Find dine billetter her

Fredag 18. december 2020 kl. 19.30

Lørdag 19. december 2020 kl. 14.30

Lørdag 19. december 2020 kl. 19.30

Søndag 20. december 2020 kl. 14.30

Søndag 20. december 2020 kl. 19.30

 

Catch me

Hvem?
Navn:
Kristian Snebang Studsgaard. Mellemnavnet droppede jeg i London, da det var svært nok for dem at udtale mit efternavn.

Beskæftigelse:
Jeg er afdelingsleder for Musical og Scenekunst på Talentskolen, samt kunstnerisk leder af Musikteater Næstved. Derudover arbejder jeg som freelance instruktør og koreograf og underviser i hele landet. Sidder i bestyrelsen for Landsforeningen for Scenekunstneriske Grundkurser og på Advisory Board i det nationale Talent-net, som Næstved kommune er koordinator for.

Hvor er du født?
Jeg er født i en lille fiskerby nord for Frederikshavn, som hedder Strandby. Der boede jeg til jeg som 19-årig flyttede til London.

kristian studsgaard QA RIDER 2020  (6)(1) 11275 Url