ANBEFALING SOM SYNGENDE HAVFRUE ÅBNEDE EN HELT NY VERDEN
Q&A

ANBEFALING SOM SYNGENDE HAVFRUE ÅBNEDE EN HELT NY VERDEN

Hun er en del af den kunstneriske ledelse hos Næstveds Egnsteater Dansk Rakkerpak & Faster Cool. Nu er hun klar med en spritny forestilling, fyldt med hendes karakteristiske sanselighed og humor.
22. september 2021
Foto: Dansk Rakkerpak & Faster Cool
RIDER mødte den multitalentfulde Camille í Dali før premieren på hendes nye forestilling Antons Sten, til en snak om teatret, barnets fantasi og musik for fuld filijongonggong

-Du har læst musik på Berklee i Boston, har en bachelor i tekstil fra Håndarbejdets Fremmes Seminarium og en diplomuddannelse fra Scenekunstuddannelsen i dukke- og animation. Hvad fik dig til at blive skuespiller og arbejde med teater professionelt?
Vejen ind i teatrets verden gik for mig igennem musikken, faktisk lidt ved et tilfælde. En bekendt anbefalede mig til en hovedrolle som syngende havfrue, jeg gik til audition og fik rollen og en helt ny verden at gå på opdagelse i…

-Nu har Dansk Rakkerpak & Faster Cool været egnsteater i Næstved kommune i fire år. Privat er du gift med Niels Grønne, der sammen med Niels Peter Kløft også udgør en del af ledelsen hos Dansk Rakkerpak, og I valgte at flytte til Næstved i 2017. Hvad kendte du til byen inden da, og hvad er dit yndlingssted i kommunen?
Kommunen Næstved var næsten ubetrådt land for mig da vi fandt ud af at vi skulle være egnsteater her. Jeg havde spillet teater og musik her et par gange igennem tiderne, men boede i indre by i København. Vi begyndte at køre ture hertil, for at finde ud af hvor vi ville bo og faldt for Appenæs som er omgivet af masser af skønne steder med vand, skov, marker, masser af søde mennesker og stadig tæt på centrum.

-Hvad er din største teateroplevelse?
Da jeg var helt ung kom ”Festival of Fools” til København, det var et overflødighedshorn af vilde, sjove, poetiske og vanvittige optrædener. Her fik jeg øjnene op for hvor forskellig scenekunst kan være. At teaterbegrebet spænder kæmpevidt og ikke blot er klassisk taleteater på det kongelige, men også performance, billeder, lyd, humor, undersøgelser, nyskabelser og vildskab.

f1199

Antons Sten er står på skuldrene af bogen med samme navn. Bogen er skrevet af Lotta Geffenblad.

-Hvad er i dine øjne godt teater?
For mig er godt teater en veludført god historie og en komposition af elementer i flow. Jeg går selv meget op i at alle elementer i Faster Cools produktioner har fået kærlighed, det være sig lyd, scenografi, kostumer, dukker og skuespil. Jeg gør mig meget umage og alt er koreograferet ned til mindste detalje. Sjovt nok er det yderst sjældent at en anmelder overhovedet nævner den substantielle lydflade, der altid hører til en Faster Cool forestilling og det er jo en kæmpe kompliment til forestillingens flow. Man opdager det simpelthen ikke, fordi det i den grad er integreret i forestillingen.
Når jeg selv er publikum, labber jeg de momenter, hvor man virkelig gribes, i mig. Jeg er fuld af beundring overfor enhver der træder ud på scenen, fordi jeg kender til det arbejde der ligger bag. Jeg kan blive enormt rørt af at se børn og unge på de skrå brædder, det kræver mod at stille sig til skue, det er smukt at være vidne til.

”Jeg kan blive enormt rørt af at se børn og unge på de skrå brædder, det kræver mod at stille sig til skue, det er smukt at være vidne til.”

-Din kommende forestilling deler titel og er blevet til på baggrund af bogen ”Antons Sten”. Hvorfor kastede du dig over at dramatisere netop denne bog som dukkeforestilling?
Da min egen datter var lille var denne bog en absolut yndlings og jeg holdt lige så meget af den som min hende -hvis ikke mere…
Bogen balancerer så fint imellem barnets fantasi, de voksnes superfine måde at respektere barnet på og så har den en kanon-sjov slutning. Dertil er den utroligt smukt illustreret af forfatteren.

-Hvad handler forestillingen om?
Den handler om Anton og hvordan han oplever verden som et magisk sted. Jeg ser forestillingen som en hyldest af barnets fantasi, empati og egen handlekraft og forsøger at udforske verden set med sanselige børneøjne med al tid i verden.
Den dag hvor historien begynder, får Anton øje på en ensom sten i græsset. Han tager stenen med hjem, giver den et bad, en seng og putter den. Snart er der sten overalt - selv i kaffekanden! En dag tager familien på strandtur - og stenene skal med. Her opdager Anton hvor dejligt stenene har det på stranden og beslutter, at de skal blive på stranden. Men så ligger der lige en lille pind...

”Så bliver der danset og sunget på værkstedet for fuld filijongonggong”

-Du laver selv scenografier til dine forestillinger. Hører du musik imens du arbejder på scenografien – og hvilket?
Når jeg laver forestillinger, tænker jeg meget på den musik der hører til forestillingen og arbejder på den hele tiden under produktionen. Jeg har det med at lave playlister og til værkstedsarbejdet er ”hygge-listen” ofte sat på, men ind imellem hvis jeg bliver træt på de ekstra lange arbejdsdage bruger jeg også musik til at få fornyet energi. Så bliver der danset og sunget på værkstedet for fuld filijongonggong til f.eks. Bruno Mars med 24 carat magic.
Jeg kan næsten ikke nævne en favoritgenre men jeg er altid til fals for et funky beat. Jeg lytter gerne til alt muligt forskelligt fra Scarlet Pleasure til Debussy og alt det imellem.

-Du har arbejdet hårdt på denne forestilling i lang tid. Hvad ville du lave, hvis du pludselig fik tre fridage?
Hvis jeg fik 3 fridage, ville jeg være fristet til at bruge dem på ”Antons Sten”, for jeg har lige holdt sommerferie, og har en meget lang to-do-liste. Men ellers ville jeg nok bruge dagene sammen med min familie, tage stikket ud og tage på eventyr med telt, bil og cykler…

Dukkeforestillingen ”Antons sten” har premiere lørdag den 25. september.

Navn: Camille í Dali

Beskæftigelse: Faster Cool. Kunstnerisk leder i Dansk Rakkerpak og Faster Cool – Næstveds Internationale Egnsteater. Herunder skuespiller, komponist/lyddesigner, dukkemager, eventmager mm.

Hvor er du født?:
Jeg blev født på Langeland men er vokset op i København og Birkerød.