Lars K. Christensen, historiker dr.phil I 1919 åbnede Ford Motor Company en bil-samlefabrik i en baggård på ydre Nørrebro i København. Ford var dengang verdens største bilproducent, men fabrikken i Danmark var blot Fords anden i Europa og den første på fastlandet. På Nørrebro samlede man den legendariske Ford T, der revolutionerede bilindustrien. Bilerne fra København blev med stor succes eksporteret til store dele af Nordeuropa. I 1924 blev en ny, stor og topmoderne fabrik opført i Sydhavnen. Og fra Danmark udgik initiativer til nye Ford-fabrikker i Tyskland og Sverige. Fords succes ansporede konkurrenter som General Motors og Citroën til at følge efter med egne samlefabrikker i København. Men historien om Ford handler ikke kun om biler. Den handler også om pagehår, neonlys og drømmen om det moderne liv. Og den handler i høj grad om danske arbejdere, som ikke ville finde sig i alt hvad der blev dikteret fra USA. Besættelsen satte en midlertidig stop for eventyret, og først fra midten af 1950’erne kom der for alvor gang i produktionen igen. Nu var det imidlertid ikke længere de amerikanske Ford-modeller, men derimod især den snusfornuftige Anglia og den driftsikre Taunus, som kunderne foretrak. Men efterhånden blev den danske produktion udkonkurreret af Fords større fabrikker i Tyskland og England. I 1966 var det slut, og samlebåndet stoppede i Sydhavnen. På det tidspunkt havde Ford samlet mere end 300.000 biler i Danmark. Med fokus på Ford Motor Company A/S fortæller historiker Lars K. Christensen den spændende historie om dengang København var Nordens Detroit.