Krash og Chopin danser 27. februar kl. 20:00

Krash og Chopin danser

Næstved Teater præsenterer: Krash og Chopin danser

 

Dansk Danseteaters turneforestilling i sæson 2018/2019, Krash & Chopin danser, er en dobbeltforestilling med afsæt i to vidt forskellige musiktraditioner, skabt af to af Danmarks mest prisbelønnende moderne koreografer: Reumertvinderen Tim Rushton og koreograf Alessandro Sousa Pereira.

 
Chopin danser af tidl. kunstnerisk leder Tim Rushton blev oprindeligt skabt til Operaens foyer i august 2017, som et forstudie til denne forestilling. Frédéric Chopin, også kaldet klaverets digter, var både teknisk nyskabende, fantasifuld og poetisk søgende. Han kunne om nogen få klaveret til at synge. Med udgangspunkt i Tim Rushtons store kærlighed til Chopins intime klavermusik udforsker han menneskets inderste romantiske relationer.

 

Det bragende energiske værk Krash af den eftertragtede koreograf Alessandro Sousa Pereira er aftenens andet værk. Krash er et værk fyldt med vildskab og maskulin kropsenergi inspireret af sammenstødet mellem forskellige kulturer. Værket tager afsæt i digtet med samme titel forfattet af den danske poet Niels Frank, men Krash er samtidig en ode til Pereiras brasilianske rødder, både hvad angår trin, udtryk og musik. Stjerneproduceren DJ Turkman Souljah har komponeret musikken med udgangspunkt i de sensuelle rytmer, vi kender fra Latinamerikas folke- og populærmusik.

 

PRESSEN OM CHOPIN DANSER:
’Rushton lytter som koreograf til musikkens impulser, helt ned i detaljer, aldrig med et ironisk, distancerende forhold til Chopins elegante virtuositet.’
GregersDH, Gregers Dirckinck– Holmfeld


’Chopins mættede klange og tøjlede følelser forbindes direkte med dansen, så man begynder at tro, at de sort/hvide figurer er partiturets noder i fri bevægelighed. Ynde og lethed karakteriserer dansen, medens musikken omslutter bevægelserne.’
FREDERIKSBORG AMTS AVIS, Knud Corneliu

PRESSEN OM KRASH:
’...KRASH oser af sex, råstyrke og livsappetit… et herligt up-beat at gå hjem på.’
WEEKENDAVISEN, Majbrit Hjelmsbo

 

’I KRASH folder danserne sig ud med tyngde og masser af rå, maskulin kropsstyrke til Turkman Souljahs pågående og medrivende brasiliansk-inspirerende rytmer.’
BERLINGSKE TIDENDE, Vibeke Wern

 

’Balletten KRASH er vild og wild som en stammedans, mens kostumerne signalerer street dance. Og sandelig om ikke danserne rystede kroppen i rigt mål. (..) Det er krop og rytme, som giver en smittende intensitet. ’ 
KULTURKUPEEN, Ulla Strømberg